Sorozatok: elnyújtott élvezet - Nol.hu
Az esztétikai minőség nem játszik, csak az ezeregy történet
2008. 11. 25. nol.hu Várhegyi Júlia
A tévéműsorok meghatározó részét képezik a sorozatok. Van is belőlük: dráma, szappanopera, sitcom, dramedy, antológia, telenovella - és még sorolhatnánk. A műfaji és közönségbeli különbségek ellenére a titok nyitja mindegyik típusnál ugyanaz lehet, s a függőség genezisében a sorozatírók és szériarajongók esetében sincs különbség.
Krigler Gábor, az első magyar nyelvű forgatókönyvírói szakkönyv, a (folyt. köv.) - Hogyan írjunk tévésorozatot szerzője, az HBO első magyar gyártású sorozata, a Született lúzer egyik írója és story editora (történetszerkesztő) szerint a tévésorozat műfaja sokrétű, de bizonyos vonásai tradicionálisak: - A szeriális történetmesélés és az epizodikusság eredete több évszázadnyira nyúlik vissza: a nyomtatás magas költségei miatt már a XVII. században is a sorozatosságra épülő narratív technikával, epizodikusan elmesélt történetekkel adták el a könyveket, még a Bibliát is. Ez hamar divat lett: egyre több regényt napi-, illetve hetilapokban adtak közre.Kereskedelmi szempontból a folytatólagos közlés a közreadó médium népszerűségének növelését szolgálta. A szeriális szerkesztésmód mindenkori csapdáját és vonzerejét azóta is a folyamatos érdeklődés fenntartása jelenti: - A jó sorozat nem más, mint jó ötlet és jó karakterek. Ami dramaturgiai szempontból teljes öngyilkosság, az a koncepciótlanság - magyaráz Krigler Gábor. - Ez egyszerű receptnek tűnik, de eredetit kitalálni a legnagyobb szellemi befektetés. A forgatókönyvírás napi nyolc-kilenc órás munka, néha mintha gyárban volna az ember. Pár lépéssel mindig a nemzetközi trendek előtt kell járni, ráadásul képesnek kell lenni majdhogynem ihlettől függetlenül is írni, s észben tartani a sorozat akár sokéves mitológiáját. Segítségünkre van az úgynevezett sorozat-Biblia, egy folyamatosan bővülő archívum, amely a sorozat és a szereplők hátterét tömöríti. S korlátozza, hogy mit lehet tenni egyáltalán egy sorozaton belül. Nagy bombát bedobni nem.Magyarországon még nem megbecsült szakma a sorozat-forgatókönyvírás, de ahogy haladunk nyugatra, nő a presztízse. Korábban az írók ugródeszkának tekintették a tévés munkát, ma már végcél sorozatot írni. Nemritkán a moziból térnek vissza a tévéhez. A "tudom-e folytatni?" játék nemcsak tánc a penge élén, de Krigler Gábor szerint sorozatos öndoppingolást és erős motivációt is jelent: - Alkotás-lélektanilag nagyobb próba egy írónak, hogy nem egy időben behatárolt narratívában dolgozik, nem másfél órában mutat be egy karaktert. A felelősség is nagyobb: olyan világot kell teremteni, amiért érdemes vissza-visszatérni.Varga Attila, a comment. blog.hu internetes médiablog publicistája sorozatrajongóként vagy harminc sorozatot néz rendszeresen, azaz igazi sorozatjunkie: - A kifejezés a legnagyobb hazai sorozatos oldal, a www.sorozatjunkie.hu találmánya. A junkie (ejtsd: dzsánki) a köznyelvben a narkósokat jelöli. Junkie-k azok a sorozatfüggők, akik - ha lehet - minden újdonságba belenéznek, nagyon sok sorozatot figyelnek, követik kedvenc szériáik sorsát, nézettségi adatokat böngésznek, pólókat és bögréket rendelnek online, és esetleg blogot írnak tapasztalataikról. Jómagam minden pilotot (első, bevezető részt - A szerk.) megnézek, még a Paris Hilton legújabb barátját kereső realitybe is belenéztem, de nem sok minden megy át a rostán. Főleg drámák érdekelnek (Lost, Terminator, The Sarah Connor Chronicles, CSI, Gyilkos elmék, Drót, Maffiózók, Dexter stb.) pár sitcom és reality. Elsődleges szempont a történet: legyen kellőképpen összetett, jól megírt, saját korlátjain és lehetőségein belül megfelelően innovatív és érdekes, de fontosak a színészek, a rendezők és a készítők is.Véleménye szerint nem léteznek tévésorozatokkal kapcsolatos elvonási tünetek, de van olyan sorozatfüggőség, ami már kóros: - Személy szerint még nem találkoztam ilyen esettel, de hallani már hallottam, hogy valaki Jack Bauernek (a 24 című sorozat szuperügynökének) öltözve ment dolgozni. De ez csak az érme egyik oldala: a folyt. köv. varázsát az adja, ha van egy történet, ami leköt, és olyan karakterekről szól, akiknek a sorsa valóban érdekel. Akkor nem elég másfél/két óra belőle. Egy jól megírt sztorit nem érdemes csak azért lebutítani, hogy beleférjen a mozifilm adta keretek közé, ha meg lehet írni minisorozatban (hat epizód) vagy rendes sorozatban: hadd merüljünk el a történetben rendesen!
A sorozatfüggőt nem érdeklik az esztétikai szempontok, csak az, hogy XXI. századi Sahriár királyként tévés Seherezádéjától megkapja napi történetét ezeregy és még egy, még egy éjszakán át. - A szappanopera, a naponta jelentkező dél-amerikai teleregény és vadhajtásaik minden rendes sorozatfüggő számára vörös posztó - mondja Varga Attila. - A magas művészetet esetleg a kábeles sorozatok és minisorozatok képviselik, itt értékes darabokkal is találkozhatunk (lásd: Drót, Maffiózók, Deadwood, Róma, Tudorok, Dexter, Kés/alatt stb.). De számomra a sorozatnézés egy dolgot jelent: szórakozást.
High concept: Egyetlen "zseniális" ötleten alapuló sorozatkoncepció. Például: Lost - Eltűntek (RTL Klub, vasárnaponként).
Procedural: "Nyomozós sorozat", melyben egy epizód alatt a bemutatott problémát feltárják, kinyomozzák és meg is oldják. Például: CSI: New York-i helyszínelők (Viasat3, hétfőnként).
Serialized show: "folytatásos sorozat", egybefüggő, epizódról epizódra továbblendülő cselekményszál. Tarthat egy egész évadon keresztül ("24"), de a teljes szérián át is ("Kemény zsaruk"). Például: Dexter (Viasat3).
Single/multi camera comedy: szituációs komédia (sitcom). Hagyományosan több kamerával közönség előtt rögzítették (innen a behallatszó nevetés). Ma egy kamera is elég. Például: Jóbarátok (Viasat3, naponta).